Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas (BLOK) | BLOK in het kort

Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas (BLOK)

BLOK in het kort

Wat onderzoekt BLOK?

  • Sociale burgerschapsthema’s zoals empathie, naar elkaar luisteren, onderlinge relaties tussen klasgenoten, verbondenheid met de klas, sociale veiligheid.
  • De invloed van dagelijks leerkrachtgedrag op onderlinge relaties tussen klasgenoten, verbondenheid met de klas en met Nederland

Wat levert BLOK op?

  • Schoolspecifieke eindrapportage volgens richtlijnen van de Onderwijsinspectie over het klasklimaat en eindrapportage over burgerschapsvorming.
  • Handreiking over burgerschapsvorming om de thema’s uit het onderzoek bespreekbaar te maken in de klas.
  • Cadeau voor in de klas en cadeaubon t.w.v. 75 euro voor elke deelnemende leerkracht bij deelname aan het gehele project.
  • Voor leerkrachten/schoolleiders: deelname aan een conferentie omtrent burgerschapsvorming
  • Wetenschappelijke kennis die wordt gebruikt in de lerarenopleidingen.

Hoe ziet BLOK eruit?

  • Onderzoek in de bovenbouw (groep 6-8), 3 klasbezoeken gedurende het schooljaar 2021-2022.
  • Vragenlijst voor leerlingen (max. 45 minuten) en leerkracht (circa 30 minuten per keer).
  • Observatie van een dagdeel (ongeveer 2 uur) van een gewone lesdag middels video-opnamen (geen aanpassingen van de les nodig).